Mes gerbiame žmogaus (tiek mūsų, tiek Jūsų) galimybę klysti - ji veda į pasitaisymą. (Savas Alus, 2009.)

Taip pat gerbiame Jūsų galimybę motyvuotai apsigalvoti  - galbūt įsigytas termometras nepakankamai patogus, ir norite jį pakeisti į kitokį. (Žr. ten pat).

O viską sudėjus į vieną vietą - skambinkite, tarkimės, ir susitarsime :)

Nuvirtų apynių dažniausiai atgal nepriimame.

O toliau standartiniai aprašymai jums susipažinti su vartotojo teisėmis:

Perkant prekes ir paslaugas internetu jus saugo Europos Sąjungos teisės aktai. Kaip Europos Sąjungos gyventojas/pilietis turite tokias pačias teises visose ES šalyse, įskaitant ir kokybiškų prekių grąžinimo sąlygas.

Ką reikia žinoti perkant internetu?

Vartotojų teisės perkant internetu apima platų teisių spektrą, kuris saugo jus kaip pirkėją. Pirkimas internetu – tai nuotolinis pirkimo-pardavimo sutarties sudarymas. Tai reiškia, kad sudarydamas tokią sutartį pirkėjas neturi galimybės apžiūrėti prekės prieš pirkdamas ir yra visiškai priklausomas nuo pardavėjo pateiktos informacijos teisingumo bei išsamumo. Tai suteikia pirkėjui papildomų apsaugų pagal Europos Sąjungos teisės aktus. Šios pirkėjų teisės galioja perkant iš ES, Norvegijoje bei Islandijoje registruotų pardavėjų. Išsamias vartotojų teises perkant internetu rasite čia: ES direktyva 2011/83.

Vartotojų teisės grąžinant įsigytas kokybiškas prekes

Kokybiškų prekių grąžinimas perkant internetu yra galimas per 14 kalendorinių dienų, kai nėra jokios pardavėjo ar produktų kaltę grąžinimo poreikį lemiančios priežasties (t.y. prekė kokybiška). Angliškai vadinamas „cooling-off“ arba sutarties atsisakymo teisė, kai pirkėjas gali atšaukti pirkimo-pardavimo sutartį ir grąžinti prekes pardavėjui. Svarbu paminėti, kad pirkėjo reikalavimas grąžinti kokybiškus daiktus tenkinamas, jeigu daiktai nebuvo naudojami, yra nesugadinti, išsaugotos jų vartojamosios savybės, daiktai nepraradę prekinės išvaizdos ir pirkėjas turi įrodymus, patvirtinančius, kad jis daiktus pirko iš konkretaus pardavėjo.

Kokių prekių negalima grąžinti? Viešbučių rezervacijos, automobilių nuomos paslaugos, kelionių bilietai bei kitos laisvalaikio paslaugas, taip pat personalizuotos prekės, audio ir video turinys bei produktai, greitai gendančios prekės, loterijos bilietai ir internetinių žaidimų bei lošimų paslaugoms ši sutarties atsisakymo teisė nėra taikoma.

Jei vartotojas pasinaudoja aukščiau nurodyta teise atsisakyti sutarties, įsigalioja vartotojų teisės – pinigų grąžinimas turi būti įvykdytas per 14 dienų. Grąžinimo suma už paslaugas gali būti mažesnė, nei pirminė paslaugos kaina.

Pardavėjas visada turėtų veikti sąžiningai, niekada nepateikti klaidinančių teiginių ar tvirtinimų apie savo prekę ir niekada nedaryti neleistinos įtakos, kuri suviliotų vartotoją pirkti.

Kas tai yra persigalvojimo laikotarpis?

Kiekvienas pirkėjas turi teisę į 14 dienų persigalvojimo/apsisprendimo laikotarpį – sutarties atsisakymo teisę (angl. cooling-off), jei kokybiškas prekes ar paslaugas perkate per atstumą, pavyzdžiui:
  • Internete (internetinė parduotuvė arba internetinė pardavimo platforma)
  • Telefonu
  • Pardavimas vykdomas ne prekybai skirtose patalpose (pvz. pardavimų vakarėlis, pristatymas, mugė)
Sutarties atsisakymo teisė prasideda nuo tos dienos, kai fiziškai gaunate prekes, arba nuo paslaugų sutarties sudarymo. Be to, paprastai turėtumėte turėti galimybę pasinaudoti teise atsisakyti prekių prieš fiziškai įsigydami prekes (pvz. jei užtrunka prekių pristatymas ir jūs nebenorite prekės iki kol ji pasiekia jus).

Pardavėjas privalo jus informuoti apie visus sutarties atsisakymo teisės aspektus, pvz. nuo kurios dienos prasideda laikotarpis ir kaip galite grąžinti prekę. Pardavėjas taip pat turėtų jus supažindinti, kaip galite nutraukti pirkimo-pardavimo sutartį. Pardavėjui to nepadarius, sutarties atsisakymo terminas pratęsiamas iki vienerių metų.

Kokių kokybiškų prekių negalima grąžinti?

14 dienų sutarties atsisakymo teisė kokybiškoms prekėms ir sutartims galioja ne viskam. Negrąžinamų prekių sąrašas:
  • lėktuvų ir traukinių, koncertų bilietams, viešbučių užsakymams, automobilių nuomos rezervacijai ir maitinimo paslaugoms užsakytoms konkrečiomis dienomis (tačiau paliekama galimybė pardavėjui ir pirkėjui tartis dėl datos perkėlimo, kuris tiktų abiem pusėms);
  • prekėms ir gėrimams, kurie jums pristatomi prenumeratos principu, pavyzdžiui: suplanuotų prekių kassavaitinis krepšelis, prenumeratos būdu siunčiama kosmetika;
  • prekėms, kurios yra pagamintos pagal užsakymą arba aiškiai suasmenintos, pavyzdžiui, pagal individualų užsakymą pagamintas kostiumas, graviruoti papuošalai;
  • į skaidrią plėvelę saugiai supakuotiems garso, vaizdo įrašams ar kompiuterių programinei įrangai, pvz., DVD diskams, kuriuos norėdami panaudoti turite atplėšti pakuotę;
  • internetiniam skaitmeniniam turiniui – jei jau pradėjote jį atsisiųsti ar žiūrėti ir sutikote, kad pradėję peržiūrą prarandate teisę atsisakyti sutarties;
  • prekėms, kurios buvo išpakuotos po pristatymo ir kurios yra netinkamos grąžinti dėl sveikatos apsaugos ar higienos priežasčių (pvz. apatiniai drabužiai, kojinės, maudymosi kostiumėliai su pašalinta higienos etikete ir kita);
  • laikraščiai, žurnalai ir kita periodinė spauda po jos gavimo momento;
  • prekėms, pirktoms iš privataus asmens, o ne iš įmonės ar prekybininko;
  • skubaus remonto ir priežiūros sutartims – jei, pavyzdžiui, iškviečiate santechniką, kad šis suremontuotų sugedusį dušą, susitarę dėl paslaugos kainos negalite atšaukti darbų.

Atkreipkite dėmesį, kad aukščiau pateiktas sąrašas nėra baigtinis.

Kokybiškų prekių atsisakymo laikotarpis baigiasi praėjus 14 dienų nuo jų gavimo dienos.

Paslaugų sutarčių atsisakymo laikotarpis baigiasi praėjus 14 dienų nuo sutarties sudarymo dienos.

Jeigu apsisprendimo laikotarpis baigiasi ne darbo dieną, Jūsų terminas pratęsiamas iki kitos darbo dienos.

Per kiek laiko galima grąžinti kokybiškas prekes?

Kokybiškų prekių ar paslaugų pirkimo-pardavimo sutarties galima atsisakyti per 14 kalendorinių dienų nuo jų gavimo dienos nenurodant jokios priežasties. Nekokybiškoms prekėms taikoma dviejų metų teisinė garantija. Pvz. jei jus domina batų grąžinimas – vartotojų teisės gali padėti esant prekės brokui, net jei ir praėjo daugiau nei 14 dienų nuo įsigijimo. Ne visas prekes ar paslaugas galima grąžinti – išsamiai apie tai temoje „Kokių prekių negalima grąžinti?“.

Pardavėjas turi teisę nurodyti ir ilgesnį grąžinimo laikotarpį.

Kokius dokumentus pirkėjas turi pateikti pardavėjui, norėdamas grąžinti kokybišką prekę?

Norėdami grąžinti prekę pardavėjui iš kurio pirkote internetu – visų pirma turite jį informuoti, kad norite atsisakyti sutarties ir tuomet grąžinti savo pirkinį. Negalima tiesiog išsiųsti prekės atgal, net jei ir nesuėjo 14 dienų terminas. Pardavėjas turi pateikti jums prekės grąžinimo/pirkimo-pardavimo sutarties atsisakymo formą, kurią galite užpildyti ir taip raštu informuoti apie savo sprendimą. Jūs neprivalote naudoti pateiktos formos – savo sprendimą galite išreikšti laisva forma. Taip pat galite išsiųsti el. laišką arba užpildyti internetinę grąžinimo formą pardavėjo svetainėje, jei tokia pateikiama.

Prekes turite išsiųsti atgal per 14 dienų nuo tada, kai informavote pardavėją, o jis savo ruoštu turės grąžinti pinigus per 14 dienų nuo Jūsų išsiųsto pranešimo. Pinigų grąžinimas gali būti atidėtas, jei pardavėjas negavo prekių ar įrodymų, kad grąžinote pirkinį.

Grąžinamos lėšos turi apimti siuntimo mokesčius, kuriuos sumokėjote pirkdami. Ar prašėte nestandartinio pristatymo, pvz. greitojo pristatymo arba užnešimo paslaugos? Tokiu atveju pardavėjas gali apmokestinti pristatymo išlaidas. Grąžindamas pirkėjui visas sumokėtas sumas, pardavėjas naudos tokį pat mokėjimo būdą, kokį naudojo pirkėjas mokėdamas pardavėjui, nebent pirkėjas aiškiai sutiko dėl kitokio būdo ir jeigu pirkėjas nepatiria jokių kitų papildomų išlaidų (t.y. jei apmokėjote už pirkinius naudodamiesi banko sąskaita – pinigai bus grąžinti į ją).

Kokybiškos prekės grąžinimo išlaidos: kas jas turi padengti?

Kokybiškų prekių grąžinimo išlaidos – vartotojo atsakomybė. Svarbu paminėti, kad kai kurie prekybininkai suteikia galimybę nemokamai grąžinti prekes išsiunčiant jas paštu, per pardavėjo užsakytą kurjerį ar pristatant į prekybos tašką (pavyzdžiui: aprangos, avalynės internetinės parduotuvės). Didelių gabaritų prekių (pvz., stambios buitinės technikos ar baldų) atveju prekybininkas turi pateikti bent apytiksles grąžinimo išlaidas. Tačiau jei įsigijote didelių gabaritų prekes ne prekybai skirtose patalpose – pavyzdžiui, pagal katalogą arba iš pardavėjo „nuo durų iki durų“ – ir jos buvo pristatytos jums nedelsiant, prekybininkas visada turėtų jas atsiimti savo lėšomis.

Jei pirkimo metu buvo naudojamasi nestandartinio pristatymo paslaugomis – pardavėjas gali apmokestinti ir negrąžinti su šiomis išlaidomis susijusių lėšų (pavyzdžiui, jei naudojotės itin greito express pristatymo paslauga, užnešimu į 5 aukštą ir pan.).

Jūsų,

Savas Alus